Pedagodzy - Master Class




Krzysztof Zawadzki
(taniec klasyczny)
tancerz, solista Teatru Wielkiego w Łodzi oraz Staatstheater w Augsburgu i Baletu Staatstheater Gärtnerplatz w Monachium. Obecnie pedagog na uczelni Ballett - Akademie der Hochschule für Musik und Theater München, związany również z Bayerisches Staatsballett w Monachium. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi oraz Uniwersytetu Muzycznego w Monachium.
O dynamicznym rozwoju kariery artystycznej tancerza decydowały kreacje wykonywanych partii solistycznych w baletach takich twórców jak: John Neumeier, Jonn Cranko, Juri Grigorovich, Patrice Bart, Laura Alonso, Ivan Cavallari, Giorgio Madia, Jochen Heckmann, Marco Goreke, Robert North, Christopher Wheeldon, Ray Barra, Christian Spuck, Rui Horta, Gray Veredon oraz współpraca z choreografami i wybitnymi pedagogami (Alexei Ratmanski, Andrzej Glegolski, Ivan Liska, Antal Fodor, Ruslan Pronin, Robert Strainer, Igor Zelensky, Jan Broeckx, Patrice Bart, Robert North, Thomas Mayer, Gray Verdon, Rui Horta, Ivan Alonso, Judit Turos, Laurent Hilaire, Kazimierz Wrzosek, Zbigniew Sobis).





Ilona Maria Gumowska
(taniec współczesny)
tancerka, choreografka, uprawiała wyczynowo gimnastykę artystyczną, od 2007 roku zajmuje się tańcem współczesnym.
Absolwentka Instytutu Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi. Obecnie nauczyciel akademicki tej uczelni. 
W ramach działalności pedagogicznej prowadzi w Polsce i za granicą warsztaty z zakresu tańca współczesnego, improwizacji, kompozycji i floorwork z elementami akrobatyki. Od kilku lat współpracuje z Teatrem Tańca Zawirowania w Warszawie, Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie oraz zespołem Barrowland Ballet w Glasgow. Jako tancerka współpracowała z takimi twórcami jak: Daniel Abreu, Roberto Olivan, Tomasz Wygoda, Mariusz Treliński, Kaya Kołodziejczyk, Jacek Przybyłowicz. Występowała na wielu polskich i zagranicznych scenach, w tym: w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, belgijskiej operze La Monnaie, Theater an der Wien, Królewskiej Operze w Sztokholmie.
Tworzy własne projekty teatralne i filmy taneczne, w tym: "Together but far from" w Instytucie Teatralnym w Warszawie oraz w Teatrze Rampa w Warszawie - filmy "Unrest", "Multupultu", "Iskrą tylko" i projekt "Trans-sen". Jej spektakl solowy "One hundred falls" w reżyserii Jakuba Mędrzyckiego został wyróżniony na łamach miesięcznika Teatr.
W tańcu przejawia silną fizyczność i pogłębioną obecność. Poszukuje cielesnych ekstremów oraz balansuje na granicy tego, co znane i komfortowe z tym, co ryzykowne i jeszcze nieodkryte.





Kamil Zdańkowski
(taniec jazzowy)

Instruktor tańca jazzowego, choreograf, fizyk. Od 2014 roku związany jako tancerz-solista z Kieleckim Teatrem Tańca (debiut w spektaklu Pasja), w którym występuje w spektaklach i produkcjach muzycznych. Pod kierunkiem dr Elżbiety Pańtak i dra Grzegorza Pańtaka doskonali warsztat taneczny, choreograficzny i pedagogiczny. Przez wiele lat był członkiem Zespołu Tańca Nowoczesnego TESS, działającego przy Tarnogórskim Centrum Kultury, następnie instruktorem grupy Mały TESS oraz Formacji Tanecznej EKS-tremum. Jako tancerz występował na scenach krajowych i zagranicznych, m.in. w Niemczech, Portugalii, Izraelu, Szwajcarii, Ukrainie, Austrii, Chinach. Tańczył m.in. z Art Color Ballet, Teatrem Muzycznym Castello, Zespołem Pieśni i Tańca Śląsk im. St. Hadyny, szwajcarskim zespołem Alias założonym przez Guilherme Botelho. Brał udział w produkcji Krakowskiego Forum Kultury Brzydkie Kaczątko, do którego również współtworzył choreografię.
W 2016 roku zadebiutował jako choreograf na scenie Kieleckiego Teatru Tańca, tworząc Festiwal Słowian. Kolejne opracowania spektakli - Noc na Łysej Górze (w ramach Wieczoru Młodych Choreografów - 2021) i Sodoma i Gomora (2022), realizowane z Kieleckim Teatrem Tańca, wzmocniły działalność młodego twórcy w zakresie choreografii.






Małgorzata Borowiec
(polskie tańce narodowe)

Nauczyciel tańca, choreograf. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Baletową im. Romana Turczynowicza w Warszawie, studia pedagogiczne na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz studia w zakresie antropologii kulturowej na Uniwersytecie Warszawskiem. Prowadziła wykłady na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz współpracowała z Zespołem Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka”, biorąc udział w turniejach tańców polskich w formie towarzyskiej. Obecnie prowadzi zajęcia artystyczne z tańca ludowego i charakterystycznego oraz tańca dawnego w macierzystej szkole baletowej. Pełni również funkcję wizytatora do spraw szkół baletowych w Centrum Edukacji Artystycznej. Jest twórcą wielu choreografii dla uczniów szkół baletowych oraz zespołów folklorystycznych z Polski i zagranicy, w tym również dla Zespołu „Śląsk”.
Od wielu lat prowadzi wykłady w Letniej Szkole Artystycznej Tańców Polskich organizowanej przez Zespół „Śląsk”. W swojej pracy pedagogicznej łączy zdobyte doświadczenia z zakresu metodyki nauczania tańca i choreografii.




Izabela Zawadzka
(taniec współczesny, improwizacja /contact improvisation, trener BlackRoll®)

Tancerka, pedagog, choreograf, menedżer kultury, terapeuta ruchowy - trener medyczny, certyfikowany trener BlackRoll®. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie o specjalności Pedagogika baletowa oraz Podyplomowych Studiów Menadżerskich dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury przy Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła jedyny w Europie certyfikowany kurs trenera medycznego BlackRoll Therapy oraz międzynarodowego trenera BlackRoll®. Kształciła się w Suzanne dellal Centre w Tel Awiwie, uczestnicząc w regularnych lekcjach Gaga oraz warsztatach Hasadna the Dance Workshops, poznając repertuar tamtejszych kompanii (Yasmeen Godder, Sharon Eyal & Gai Behar, Yossi Berg & Oded Graf, Shahar Binyamini). Wieloletnia solistka i pedagog tańca w Państwowym Zespole Ludowym Pieśni i Tańca Mazowsze im. Tadeusza Sygietyńskiego oraz w Kieleckim Teatrze Tańca. Współpracowała z Teatrem Wielkim - Operą Narodową
w Warszawie, Theater en der Vien w Wiedniu oraz Mazowieckim Teatrem Muzycznym w Warszawie. Wykładowca tańca na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie oraz w Niepublicznej Szkole Sztuki Tańca w Białymstoku. Współtwórczyni niezależnego kolektywu tanecznego UNITED LIMBS, z którym organizuje warsztaty, konferencje, jamy taneczno-muzyczne. Od 2021 roku koordynator Festiwalu Kalejdoskop - jednego z najstarszych festiwali tańca współczesnego w Polsce. Autorka spektakli dla Kieleckiego Teatru Tańca i Atelier Kieleckiego Teatru Tańca, Jako laureatka Ogólnopolskich Konkursów Choreograficznych swoje prace miała okazję zaprezentować  m.in. w ramach XX Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie, Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta w Tarnowie, XVII i XVIII Festiwalu Tańca w Kielcach oraz w ramach Sceny Tańca Studio w Warszawie. Obecnie jest nauczycielem tańca współczesnego i repertuaru w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. W Polsce współpracowała  m.in. z Robertem Bondarą, Guilherme Botelho, Karoliną Garbacik, Elżbietą i Grzegorzem Pańtak, Jackiem Przybyłowiczem, Zofią Rudnicką, Mariuszem Trelińskim, Wojciechem Mochniejem, Andrzejem Strzeleckim, Tomaszem Wygodą, Witoldem Zapałą oraz Michałem Znanieckim.





Weronika Stroińska
(Pilates & Motor Skills Training)
Tancerka, pedagog, choreograf, menedżer kultury, pomysłodawczyni i założycielka Pracowni Ruchu. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu, którą ukończyła w 2010 roku z wyróżnieniem. Stypendystka Prezesa Rady Ministrów za wybitne wyniki w nauce, laureatka nagrody patronki szkoły Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej. Brała udział w wielu konkursach baletowych w Polsce i za granicą (m.in. Ogólnopolski Konkurs Baletowy we Wrocławiu, Ogólnopolskie Konkursy Baletowe im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku, Międzynarodowy Konkurs Baletowy Złote Pointy w Szczecinie, Concours International de Danse Le Chausson d’Or w Paryżu).
Podczas wymiany artystycznej ze szkołą w Mansfield występowała w licznych koncertach w Anglii. W latach 2010-2011 pracowała w Operze Wrocławskiej, występując w spektaklach: Jezioro łabędzie, Don Kichot, La liberta chiama la liberta, a także w Teatrze Wielkim w Poznaniu (2005-2014) w produkcjach: Jezioro łabędzie, Romeo i Julia (Pani Montecchi).
W 2015 roku ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie na kierunku Pedagogika Baletowa (Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie). W 2016 roku uzyskała dyplom Podyplomowych Studiów Menedżerskich w zakresie zarządzania dla twórców, artystów i animatorów kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. W 2020 roku odbyła kurs kwalifikacyjny dla oświatowej kadry kierowniczej z zakresu zarządzania oświatą. W 2021 roku ukończyła z wyróżnieniem Podyplomowe Studia Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończyła szkolenie dla ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych ds. awansu zawodowego nauczycieli w Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.
Brała udział w warsztatach z techniki tańca klasycznego i współczesnego prowadzonych przez pedagogów takich jak: Stephane Elizabeth (Conservatoire National Superieur Musique et Dance de Lyon), Juliette Beauviche (Conservatoire National Superieur Musique et Dance de Lyon), Ann Vachon (dyrektor Jose Limon Institute New York), Ludmiła Siereżnikowa (Akademia Baletu Rosyjskiego im. Agrypiny Waganowej w Sankt Petersburgu), Janusz Subicz (Pina Bausch Tanztheater Wuppertal), Anna Nowak (Wayne McGregor), Alejandro Chavez Zavala (Martha Graham Dance Company).
Obecnie rozwija swoje kompetencje podczas szkoleń i kursów z zakresu anatomii, medycyny tańca, treningu motorycznego, pilatesu i jogi, współpracując z lekarzami osteopatami, ortopedami i fizjoterapeutami.
Od 2011 roku  pracuje w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu jako nauczyciel tańca klasycznego, pilatesu, barre au sol i historii tańca. Prowadzi także autorskie zajęcia z treningu motorycznego z elementami stretchingu, jogi i pilatesu. Koordynowała wymiany międzynarodowe szkoły z Aleph High School of Arts w Tel Awiwie i Irena Anastasia Bregu w Salonikach. Przez kilka sezonów była pedagogiem Szkoły Tańca i Baletu Fouetté w Poznaniu. Od 2016 roku współpracuje z Zespołem Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny w ramach Letniej Szkole Artystycznej i Warsztatach Masterclass dla uczniów szkół baletowych. Aktualnie jest również pedagogiem Zespołu Tańca Polskiego „Wronki”. Współpracuje z Komisją ds. edukacji CIOFF, Teatrem Tańca Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka” oraz Wydziałem Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest autorką publikacji Motyw tańca w malarstwie polskim od romantyzmu do międzywojnia (1850-1950). Wątki realne i symboliczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina - Chopin University Press.






Aleksandra Stanisławska
(kierownik artystyczny)

Reżyser baletu, choreograf i pedagog, absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi oraz wydziału reżyserii choreografii Państwowego Petersburskiego Konserwatorium im. N. A. Rimskiego-Korsakowa (dyplom z wyróżnieniem). Studiując w St. Petersburgu, współpracowała jako choreograf z Akademią Baletu Rosyjskiego im. A. Waganowej. Jej pełnospektaklowym debiutem choreograficznym był balet dla dzieci Król Maciuś Pierwszy (Teatr Wielki w Łodzi). W latach 1997-1999 jako choreograf współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi (Bajadera, Dama Pikowa, Don Pasquale, Zemsta nietoperza). Od 1997 r. jest pedagogiem Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi, a od 2004 jej wicedyrektorem ds. artystycznych. Zrekonstruowała i przygotowała z uczniami miniatury Feliksa Parnella - Roztańczona baba, Umarł Maciek, umarł..., W parku. Jest autorką prezentowanych przez uczniów baletów: Dziadek do orzechów, Bóg się rodzi. Jest twórczynią układów choreograficznych i ruchu scenicznego do spektakli, które powstały dzięki współpracy łódzkiej szkoły baletowej z łódzkimi szkołami i uczelniami artystycznymi (Carmen, suita z West Side Story, Błękitny Zamek, Straszny Dwór, Aleko, Semele, Flis).
Jest pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym Ogólnopolskiego Festiwalu Polskich Tańców Narodowych dla uczniów ogólnokształcących szkół baletowych, odbywającego się cyklicznie od 2015 r. w siedzibie Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”
im. S. Hadyny w Koszęcinie. Od 2021 roku jest konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. Jest autorką podstawy programowej z historii tańca.
Za swoje osiągnięcia w pracy pedagogicznej została wyróżniona nagrodami Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, dwukrotnie Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nagrodą Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie.


polecamy