„Pejzaż miejski – kreacja roślinna” pędzla Justyny Talik

09III 23

„Pejzaż miejski – kreacja roślinna” pędzla Justyny Talik

Weekend w siedzibie Zespołu „Śląsk” rozpoczął się w piątek, 10 marca wernisażem wystawy Justyny Talik „Pejzaż miejski – kreacja roślinna”. Urodzona w 1987 roku częstochowianka stale poszukuje nowych rozwiązań dla malarstwa akwarelowego i innych twórczych działań. Od 2017 roku magister sztuki, członek Stowarzyszenia Akwarelistów Polskich (SAP). Z Katedrą Malarstwa Wydziału Sztuki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie związana jest od 2020 roku.

Obrazy prezentowane podczas wystawy stanowią malarską interpretację szeroko rozumianej miejskiej przestrzeni, tak bogatej pod względem różnorodnych form, zmieniającego się światła czy wreszcie kolorystyki. Kompozycje ukazują swoisty kontrast pomiędzy ostrymi geometrycznymi płaszczyznami (odnoszącymi się przeważnie do ujęć architektury), a miękkimi delikatnymi plamami naśladującymi układy zaobserwowane w przyrodzie. Zależność miasto – natura jest dla autorki obrazów kwestią kluczową, natomiast motywy mające swoje źródło we florze są szczególnie przez nią podkreślone, niekiedy skupiają na sobie całą uwagę widza. Ma to swoje wytłumaczenie w zastosowanej technice malarskiej, która opiera się właśnie na materiale roślinnym. Barwne kompozycje zostały namalowane na płótnach 100 x 100 cm przy użyciu jedynie naturalnych barwników pochodzenia roślinnego – w procesie kreacji nie użyto ani grama farby. Zadziwiające jest jak szeroką gamę kolorystyczną udało się uzyskać bazując na potencjale dostępnych roślin barwiących. Do stworzenia kolorowych wywarów roślinnych autorka użyła między innymi: czarnej herbaty, spiruliny (niebieskiej oraz zielonej), czarnej malwy, klitorii ternateńskiej (tzw. niebieskiej herbaty), nawłoci, aronii, dzikiego ślazu, aksamitki, czerwonego hibiskusa, krokosza barwierskiego czy maliny. Kwiaty, owoce, liście były poddane długiemu procesowi obróbki termicznej – podgrzewanie stopniowo uwalniało barwę. Część roślin, jak chociażby kwiaty nawłoci, znalazły się na płótnach w formie naturalnego tuszu, czyli wywaru wzbogaconego o spoiwo (guma arabska) oraz konserwant (benzoesan sodu). Sam proces kreacji barwnych kompozycji jest tożsamy z techniką akwareli, gdzie liczy się  właściwe zaplanowanie poszczególnych etapów pracy, cierpliwość oraz pewna ręka.

Wystawę można podziwiać od 10 marca do 30 czerwca w koszęcińskim pałacu – siedzibie Zespołu „Śląsk”. Projekt zrealizowano we współpracy z Uniwersytetem Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie  –  Wydziałem Sztuki, Katedrą Malarstwa.